Cijfers

sep 29, 2017
jo jo

Op school draait alles om cijfers. Dankzij cijfers zijn er rapportvergaderingen, overgangsnormen en normeringstabellen. Gesprekken tussen leerlingen ontaarden in getallen achter de komma, discussies tussen docenten verzanden in gemiddeldes. Soms vind ik dat een cijfer niet klopt bij de prestatie van een leerling, maar in dat geval heeft het cijfer altijd het laatste woord ‘getal’. Vaker nog is het cijfer weliswaar op maat, maar drukt het te weinig uit. De leerling staart zich er, begrijpelijk, blind op en vergeet alle achterliggende complimenten, aandachtspunten en leerdoelen.

Ook ik denk vaak in cijfers, vaker dan me lief is. Steeds vaker vergeet ik me ertegen te verzetten. Als ik niet uitkijk, raken de verhoudingen tussen leerling en cijfer zoek, dan zie ik mensen over het hoofd doordat er zesenhalven op hun stoelen zijn gaan zitten. Als ik niet uitkijk, kom ik niet meer van het cijferdenken af. Ik moet afkicken, nu het nog kan. En ik moet het grondig aanpakken, want de cijfers zijn in mijn systeem gaan zitten en willen er niet zomaar uit.

Vanochtend werd ik vroeg wakker (5,0). Ik had slecht geslapen, naar gedroomd (4-). Normaal krijg ik pas aan het einde van de ochtend honger, wat onhandig is (5,0), maar vandaag niet (7,0). Vandaag eet ik yoghurt met muesli (5,5) en ik kijk naar Max Geheugentrainer (6-). In de badkamer zoek ik anderhalf uur naar een nagelschaartje (3,0). Ik vind hem (8,0) in het badkamerkastje waar ik de zoektocht was begonnen (3-).

De rest van de dag gaat snel voorbij (5,5). Ik kijk een aflevering Homeland (8,0), nog één (8+), dan nog één (8,5). Om niet te gaar te worden, besluit ik even de stad in te gaan (6,5). Het is mooi weer (7,5), ik heb wind mee (8-), tot aan de rotonde (5,5). In de stad koop ik een boek dat ik in de trein liet liggen (4,0) nogmaals (4,0), maar nu voor 5 euro in plaats van 20 (8,0). Ook vind ik eindelijk een cadeau voor mijn jarige vader (7,5), maar ik weet niet of het in de smaak gaat vallen (6-).

Thuis aangekomen kijk ik nog een aflevering Homeland (9-). Daarna pak ik mijn laptop om dit stukje te schrijven (7,5). Ik weet aanvankelijk niets om over te schrijven (5,5). Tijdens het denken valt mijn oog op de Facebookpagina ‘Actief leren zonder cijfers’, een initiatief van middelbareschooldocenten die net als ik willen afkicken (10!).

Dat wordt het.

 

Mike is docent Nederlands op een school in Wageningen. Voor Onderwijshelden blogt hij over zijn avonturen voor de klas.

Tags:

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *