Lezen in de vakantie

sep 06, 2017
jo jo

mike strand

De leerlingen hebben vakantie. Althans, op papier. In werkelijkheid hebben ze zes weken de tijd om zich voor te bereiden op het volgende schooljaar. Dat betekent dus naast bijtanken kasten uitmesten, schoolspullen aanschaffen, voor sommigen een bezoek aan een bijspijkerkamp, het uitvoeren van een zomertaak, een week naar de zomerschool. Eén bezigheid staat bij elke leerling op de vakantieplanning, ongeacht niveau en leerjaar: het lezen van literatuur; het wegwerken van opgelopen achterstanden.

Dus betreden leerlingen voor het eerst sinds hun laatst gemaakte printje de werkkamer van hun ouders, op zoek naar de boekenkast die er schijnt te staan. Ze hebben van hun docent een lijstje meegekregen waarop in onleesbaar handschrift nietszeggende titels staan gekrabbeld als De avonden, Het gouden ei, De donkere kamer van dames, Turkse bruid, De Afslag en Joe Speedo. Na het lezen van een stuk of tien achterflappen met omschrijvingen als ‘een zoektocht naar zichzelf’ en ‘ontspint zich een strijd tussen ziel en lichaam’ vallen de leerlingen bibberend in de veilige armen van de smartphone, waarop ze ontdekken dat Het behouden huis maar tachtig bladzijdes bevat en Bonita Avenue ook als een oppervlakkig verhaal gelezen kan worden. Die twee gaan mee het vliegruim in.

Op het strand vliegt de tijd. Met een laag zonnebrand die net een hoofdstuk dekt, verbranden leerlingen ongemerkt tijdens het achter elkaar uitlezen van boeken in allerlei soorten en maten. Gijp op dag 1: leuk, interessant herkenbaar maar ook wel een beetje voorspelbaar, leest lekker makkelijk weg. Bonita Avenue op dag 2 en 3: heftig boek, over anderen meesleuren in je eigen ellende. De dichtbundel van Tim Hofman vormt het decor van dag 4: origineel, soms onbegrijpelijk, soms gezocht, maar weer heel anders dan de andere boeken. De twee weken die nog volgen zijn goed voor zes boeken en twee tijdschriften. Het moeilijkste boek was het boek van Mental Theo, omdat het zo hartverscheurend echt was.

Hoge en lage literatuur zijn de voorbije weken door het zand tussen de bladzijden en door hun bruin- en roodgebakken lezers met elkaar verbonden. Leerlingen hebben soms wel tien boeken gelezen. Deze tien staan in hun geheugen gegrift, het ene wat dieper dan het andere, maar thuis krijgen ze alle een plek in de vers aangeschafte, eigen boekenkast. Ze staan naast elkaar, op de bovenste plank: De Da Vinci Code naast Bonita Avenue naast Het Smelt naast Gijp naast Harry Potter naast Wonderful days (Mental Theo) naast Tim Hofman. Bij thuiskomst worden alle gelezen titels op de leeslijst gezet, omdat een grens trekken, waar dan ook, de algehele leeservaring teniet zou doen.

Op hetzelfde strand ligt hun docent.

Mike is docent Nederlands op een school in Wageningen. Voor Onderwijshelden blogt hij over zijn avonturen voor de klas.

 

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *