Magister

okt 01, 2017
jo jo

docent mike

Het is donderdag half negen en het lokaal is leeg. Ik open de deur en kijk de gang in. Niemand. Waar zijn de leerlingen? (Ze zijn thuis, de meeste liggen nog in bed.) Vertwijfeld pak ik mijn spullen uit en zet ik mijn laptop op het bureau. Op mijn telefoon typ ik een appje gericht aan één van de leerlingen. ‘WAAR ZIJN JULLIE?’ Ik krijg vrijwel meteen antwoord: ‘Thuis. De les gaat niet door.’ De les gaat niet door? Hoe komt ze daar nou bij? ‘Staat in Magister.’ ‘In Magister? Maar ik ben gewoon op school!’ ‘Toch valt het uit’, appt de leerling. ‘Staat in Magister.’

Magister staat boordevol informatie over school. Wat staat erin? Het rooster, bijvoorbeeld, ingeplande toetsen, klassenlijsten, studiewijzers. Leerlingen zien op hun telefoon vaak als eerste dat ze naar een ander lokaal moeten. Als docent hol je dan in verwarring achter de klas aan en haal je vragend de deur van het onbekende lokaal op de derde verdieping van het slot. ‘Hebben we hier les?’ Heel soms appt een docent aan de klas waar iedereen blijft en krijgt hij als reactie: ‘De les valt uit. Staat in Magister.’

Wat staat er nog meer in Magister? Alle cijfers. Handig, voor leerlingen. Zij zien direct de nagekeken toetsen verschijnen in de vorm van hoge en minder hoge cijfers. De laatste categorie vormt een probleem, aangezien niet alleen de leerlingen, maar ook hun ouders toegang hebben tot Magister. Een 4,5 als gevolg van een fatale samenwerking tussen Appelpop en Netflix wordt in het rood op de ouders afgevuurd en kan door zoon of dochter moeilijk ontkend worden. Dat gebeurt wel eens, maar dan moet er na een aantal weken altijd nog een ernstig gesprek gevoerd worden met de docent die zijn typefout nog altijd niet hersteld heeft.

Behalve informatie vóór leerlingen staat er ook informatie óver leerlingen in Magister: wanneer ze jarig zijn, waar ze wonen, op welke basisschool ze zaten en naar welke huisarts ze gaan. Van elke leerling staat er ook een foto in waaraan ik hem of haar zou kunnen herkennen. In werkelijkheid wisselt een leerling eerder van uiterlijk stijl dan ik Magister ververst heb. Oké, daar kan Magister niks aan doen. Maar nu is een aantal leerlingen ineens met elkaar van uiterlijk gewisseld. Daar kan Magister wel wat aan doen. Zes leerlingen hebben zomaar de naam van een klasgenoot gekregen. Dat was even ploeteren, in de les, maar vooral op de eerste ouderavond, bij het trots vertonen van mijn vers gedownloade klassenlijst.

Er staat meer in Magister dan ik hier kwijt kan. Ik sluit af met het huiswerk. Per dag zien leerlingen – en hun ouders – wat het huiswerk is voor de komende week. Met als gevolg dat even blijven hangen na de voetbaltraining alleen mag als opdracht 3 tot en met 7 van hoofdstuk 2, Aardkorsten, af zijn. Waar ik vroeger probleemloos kon beweren dat de docenten allemaal dachten dat maandag de toetsweek begon en daarom geen huiswerk hadden opgegeven, komen leerlingen daar dankzij Magister niet mee weg. Op het scherm staat precies wat er voor elk vak gemaakt en geleerd moet worden en wanneer dat gebeurd moet zijn. Op het scherm staat nooit: ga aan de slag met het ontwikkelen van wat zelfstandigheid of het nemen van initiatief.

Het moge duidelijk zijn: als ik ooit gillend de school uit ren, dan is er geen les uit de hand gelopen of vergadering op niets uitgelopen, maar dan is mijn geduld met Magister verlopen. Zover laat ik het niet komen. Dat zou zonde zijn, want lesgeven is veel leuker dan gillend naar buiten rennen. Dus zeg ik trouw, met mijn kaken op elkaar: ‘Wat het huiswerk is? Staat in Magister.’

Mike is docent Nederlands op een school in Wageningen. Voor Onderwijshelden blogt hij over zijn avonturen voor de klas.

 

Tags:

1 Comment. Leave new

Mooi, maar Je bent vrij mild over magister Mike.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *