‘Scholen en leraren helpen leerlingen hun identiteit te ontwikkelen’

sep 09, 2017
jo jo

Leraren helpen leerlingen identiteitsontwikkeling

Het was een kleinschalig onderzoek, dus enige reserve is nodig, maar het lijkt erop dat scholen en leraren leerlingen kunnen ondersteunen bij hun identiteitsontwikkeling. Dat blijkt uit een overzichtsstudie van de Universiteit van Amsterdam. 

Onbewuste beïnvloeding
Scholen en leraren kunnen leerlingen bewust en onbewust beïnvloeden in hun identiteitsontwikkeling. Een voorbeeld van onbewuste beïnvloeding is selectie. Denk aan een school die een leerling indeelt op een bepaald niveau, of een docent die denkt dat meisjes wiskunde niet interessant vinden. Al deze verborgen boodschappen hebben invloed op hoe de leerling zich ontwikkelt.

Bewuste beïnvloeding
Naast het onbewuste deel kan een leraar of school ook bewust invloed uitoefenen op hoe een leerling zich ontwikkelt. Ze kunnen leerlingen op drie manieren ‘helpen’: ze kunnen leerlingen laten kennismaken met nieuwe identiteiten, hen in contact brengen met nieuwe rolmodellen en ze laten reflecteren op hun eigen gedachten en gevoelens.

Kennismaken met nieuwe identiteiten
Leerlingen leren van activiteiten en contexten buiten de school om. Ze kunnen bijvoorbeeld denken dat ze een bepaald beroep willen gaan uitoefenen, maar door daar daadwerkelijk te gaan kijken, een realistischer beeld krijgen van wat dat werk inhoudt.

Nieuwe rolmodellen
Door rolmodellen uit te nodigen kun je leerlingen helpen om een bepaalde identiteit (verder) te ontdekken. Zo komen leerlingen erachter of ideeën als ‘ik ben echte alfa of bèta’ ook daadwerkelijk kloppen.

Reflectie
Je kunt leerlingen ook helpen door ze af en to terug te laten blikken, of zich juist voor te laten stellen wie ze denken dat ze zullen zijn over twintig jaar.

Basisvoorwaarden
Maar vóór de leerling echt baat kan hebben bij deze bewuste en onbewuste beïnvloeding moet eerst voldaan zijn aan twee basisvoorwaarden om de identiteitsontwikkeling te kunnen ondersteunen. Leerlingen moeten de leerstof of de activiteiten waardevol vinden en er moet een sfeer in de klas zijn waarin leerlingen het gevoel hebben dat ze kunnen experimenteren.

Bron

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *